Wednesday, April 27, 2011

Ranah 3 Warna


Anak-anakku…

Akan tiba masanya kamu dihadang badai dalam hidup. Badai itu boleh jadi luar diri kamu, boleh jadi badai dalam diri kamu. Hadapilah dengan tabah dan sabar, jangan lari. Badai pasti akan berlalu.

Anak-anakku…

Badai paling dahsyat dalam sejarah manusia adalah badai jiwa, badai rohani, badai hati. Inilah badai dalam perjalanan menemui dirimu yang sejati. Inilah badai yang mampu membongkar dan menghempaskan iman, logic, kepercayaan diri dan tujuan hidup. Akibat badai ini boleh jadi leih hebat daripada badai fizikal. Menangilah badai rohani dengan iman dan sabar, kamu akan menjinakkan dunia akhirat.

Anak-anakku…

Apabila badai datang, hadapi dengan iman dan sabar. Laut yang tenang adalah untuk dinikmati dan disyukuri. Sebaliknya laut yang rebut adalah untuk ditakluki, bukan ditangisi. Bukankah karakter pelaut handalan ditatah oleh badai yang silih berganti ketika melintas lautan tidak bertepi?

Kiai Rais,

Pondok Madani.

Setelah hampir 6 bulan membiarkan blog ini bersawang, akhirnya Alhamdulillah aku berkesempatan menulis. Macam2 yang nak dinukilkan, tapi semuanya masih lagi berterbangan dalam kepala...mungkin berkarat kot. tapi untuk entry kali ini aku cuma nak bagitau buku kedua A.Fuadi memang bestt!! kalau sebelum ni 'Negeri 5 menara' mengisahkan inspirasi remaja dan cita-cita mereka. sambungan novel dengan 'ranah 3 warna' memaparkan kesusahan dan kepayahan untuk meggapai cita-cita dan impian. rupanya bermimpi itu indah, berangan-angan dan berimpian itu menyenangkan, tapi untuk merealisasikannya memerlukan pengorbanan, memerlukan kesabaran, memakan masa yang lama dan bermacam lagi kepahitan yang perlu ditempa. Banyak lagi la manfaat yang boleh kita dapat daripada pengalaman penulis yang digarap dengan baik oleh penulis. Selamat membaca!


No comments:

Post a Comment