Saturday, May 7, 2011

Berukhuwah atas dasar kebenaran


1-Hish Geram betul aku, ingat dia sorang ja yang ada masalah!!! Orang lain pun ada masalah jugak.
2-Ana memang dah lama makan hati dengan dia, dah tak tau nak buat macamana, ni la ana hamba yang lemah
3-Sampai hati dia buat macam tu, kata STT (sahabat terus terang)...

Kalau nak tuliskan dialog tentang luahan hati ni, tak habis sampai esok. semua orang ada gaya dan cara yang tersendiri..Aku?? aku pun tak terlepas dari berhadapan dengan situasi macam ni, kadang-kadang aku jadi tukang dengar, tapi kadang-kadang aku pulak yang jadi tukang bebelnya. Semua ni adalah fitrah sebagai manusia.

Mengingatkan kehidupan sebagai ahli gerakan Islam (sebenarnya as long as kita hidup memang macamni, buat keje Islam ke x, tetap akan hadapi masalah ni), bermacam-macam ragam manusia akan kita hadapi, orang yang semangat aje lebih, orang yang rajin buat keje, orang yang pandai cakap ja, orang yang sensitif, orang yang selfish dan macam2 lagi...teringat nasihat naqibku kepada kami apabila dibincangkan tentang ukuhwah..katanya Ukhuwah kita dunia akhirat, ukhuwah atas dasar kebenaran.

Imam Hasan al-Banna pernah menukilkan,

kepada sesiapa yang memberi nasihat, jangan berubah hati kepada sahabat yang dinasihatinya walaupun dengan jarak sehelai rambut...jangan sesekali merasa tawar hati kepada mereka, terus meneruslah memberi kasih sayang kepadanya.

kepada sesiapa yang diberi nasihat, janganlah menunjukkan kedegilan, jangan berubah hati kepada sahabat yang menegur, kasih sayanglah mereka kerana Allah.


Maaf dan terima kasih asas pemantapan ukhuwah

Maaf - 1 kata yang hanya mempunyai 4 huruf adalah perkara yang sangat mudah untuk dieja tapi amat berat untuk di aplikasikan. siapa yang rela hati untuk memohon maaf dan merendahkan ego masing-masing untuk menegur orang lain. Hanya hati-hati yang tunduk dan patuh kepada Tuhannya mampu menurunkan darjat diri dan beralah demi kepentingan Islam.

terima kasih - ucapan yang mudah dilafazkan namun sering kita lupa menyebutnya..mungkin terlupa atau ayat mudahnya sudah terbiasa meremehkan susah payah sahabat-sahabat dalam kehidupan seharian kita. cuba tanya diri kita, dari bangun pagi sampai nak tidur, ada tak sahabat2 yang telah memudahkan kerja kita? kadang2 ada yang tolong masakkan untuk kita, kadang2 ada yang tolong sapu sampah rumah dan sebagainya.. saya bagi contoh yang remeh kerana kita SANGAT JARANG alert tentang perkara2 kecik begini. tak rasa bersalah walaupun ada sahabat yang tolong cuci jamban dan bilik air...kita menganggap itu semua tak ada significant dalam kehidupan kita.

Sentiasalah mengucapkan maaf dan terima kasih di atas segala tindakan kita terhadap sahabat kita. mungkin dengan mengucapkan kata-kata ini, mereka akan merasa dihargai dan dihormati. selain itu ia juga mampu menyebabkan kita peka terhadap orang disekeliling kita. mungkin pada mulanya kita akan merasa seperti 'plastik', i mean berlakon dan berpura2...tapi yakinlah kalau kita berniat baik, insyaAllah, Allah akan bukakan pintu hati kita untuk menjadi orang yang menghargai nikmat Allah.

JOm BudaYakan MaaF dan TeriMa KasIh!!!
Terima kasih kerana membaca, maaf mengambil masa anda!

No comments:

Post a Comment