Monday, May 30, 2011

Nikmat

Demi masa sesungguhnya manusia kerugian
Melainkan yang beriman dan beramal soleh
Demi masa sesungguhnya manusia kerugian
Melainkan nasihat kepada kebenaran dan kesabaran

Gunakan kesempatan yang masih diberi moga kita takkan menyesal
Masa usia kita jangan disiakan kerna ia takkan kembali

Ingat lima perkara sebelum lima perkara
Sihat sebelum sakit
Muda sebelum tua
Kaya sebelum miskin
Lapang sebelum sempit
Hidup sebelum mati

Lirik lagu di atas selalunya sedap di dengar namun sangat kurang untuk kita menghayatinya...mudahnya jadi bait2 indah untuk menyanyi sahaja..balik dari kampung, saya ingat boleh menyambung penulisan saya tentang guru dan pendidikan. namun, semuanya terbantut lantaran beberapa hal berlaku. Ahli rumah (dalam 3 orang) yang mulanya hanya demam biasa, akhirnya disahkan denggi menyebabkan jadual hidup terpaksa berubah. siang di hospital dan kadang2 malam pun di hospital untuk menemani mereka menerima rawatan..sepanjang di hospital, berbagai ragam dan gelagat manusia dapat saya amati. apa yang paling terkesan adalah nikmat sihat sebelum sakit..ya Allah besarnya nikmat sihat itu.

seperti lirik lagu di atas, selalunya manusia cenderung untuk mengabaikan masa..nantilah buat, esoklah buat..dan ayat2 yang bermaksud "pending" selalu di gunakan kepada orang yang suka bertangguh. Bayangkan sakit menjengah, terpaksa berjam-jam untuk menerima rawatan, setelah itu, kalau terpaksa di tahan didalam wad, semua perkara telah jadi sukar. nak bergerak, nak meeting, nak berbuat amal pun semakin sukar. bukan bermaksud membina alasan jika dah sakit, tetapi tetap berbezanya kita dikala sihat dan sakit.

Sudah terhantuk baru terngadah

Pepatah melayu ini memberikan petanda kepada kita bahawa selalunya bila sudah terkena sesuatu barulah kita menyedari kepentingannya. baru nak beringat-ingat. Itulah fitrah manusia yang asalnya 'nasiya' - lupa. Islam datang membawa kebaikan, cahaya dan petunjuk kepada sekelian alam. Surah al-'Asr menganjurkan manusia supaya sentiasa menjaga masa, dan mengisi masa dengan kebaikan. Sentiasa berpesan-pesan dengan kebenaran, kerana kita sebagai hamba Allah yang lemah sudah tentu tidak tahu bila kita akan menutup mata. takutnya bila tiba masanya, seribu penyesalan terbungkam dihati kerana tidak membuat/menyelesaikan sesuatu perkara dengan sebaiknya. Paling merugikan apabila kita tidak membawa apa2 bekalan menuju Tuhan Rabbul Izzati~Na'uzubillah...

Ya ALLLAH, kau pimpinlah hidup kami, jangan kau tinggalkan kami walaupun dengan kadar sekedip mata.Jadikan kami dari kalangan orang yang beruntung. Ameen

1 comment:

  1. uhuu,,kak..
    sgt betul dan sgt2x setuju!

    Sudah terhantuk baru terngadah..perkara yg biasa dlm hdup seharian. Tapi tidak boleh dibiasakan! Kene selalu beringat,,tp sy sndiri pun slalu terhantuk dlu..bru trsedar..

    # klu sy salah,,akak bebel la..hehe

    ReplyDelete